Na maanden van plagen heeft McLaren eindelijk het doek van haar nieuwe 'Sports Series'-model getrokken: dit is de 570S, gepositioneerd onder de 650S ('Super Series') en P1 ('Ultimate Series') die hij zo treffend na lijkt te willen doen.

We zullen het je niet kwalijk nemen als je bij de drie verschillende McLaren-modellen ook drie keer moet kijken met welke je van doen hebt; de vormen van de led-koplampen, de luchtinlaten en het algehele silhouet zijn nogal eenduidig. Daar heeft McLaren uiteraard zo haar aerodynamisch verantwoorde redenen voor, maar toch veroorzaakt het bij ons in eerste instantie een 'hm' in plaats van een 'ah!'. Alsof de ontwerpers in Woking naar Russische Matroesjka-poppetjes keken voor inspiratie.

Zet je de 570S en 650S naast elkaar en bestudeer je ze iets beter, dan wordt een handvol verschillen gelukkig wel snel duidelijk: zo heeft de nieuweling meer geboetseerde deuren en een paar open c-stijlen voor 8 kilo extra downforce. Interessant: ondanks dat de 570S het goedkoopste en minst krachtige model is, is hij stiekem 18 millimeter langer en 157 millimeter breder dan de 650S. We moeten 'm dan ook niet zien als baby-McLaren, aldus McLaren; meer als het meest toegankelijke en bruikbare model met een gemakkelijke in- en uitstap, een iets ruimer interieur en meer plek voor bagage.

Meer overeenkomsten vinden we bij de middenmotor: eveneens een 3,8-liter biturbo V8, zij het voor zo'n 30 procent voorzien van nieuwe onderdelen. Met 570 pk en 600 Nm positioneert McLaren 'm in de buurt van de Porsche 911 Turbo S. Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar in Engeland is de 570S ongeveer 70.000 euro goedkoper dan de 650S, die bij ons voor 289.500 euro in de prijslijst staat (235.250 euro in België).

Ondanks z'n lagere prijs is ook de 570S gebouwd op McLarens ultra-lichte en stijve koolstofvezel chassis, waardoor het gewicht met 1.313 kilo behoorlijk laag uitkomt. De prestatiecijfers mogen er dan ook zijn: 0 naar 100 km/u duurt 3,2 seconden en 0 naar 200 km/u slechts 9,5 seconden. De topsnelheid is een respectabele 328 km/u. Naast de bekende zeventraps automaat met dubbele koppeling beschikt de 570S standaard over McLarens instelbare onderstel met Normal-, Sport- en Track-modi, koolstofvezel-keramische remmen en een stel Pirelli P Zero Corsa-banden. Uniek voor de 570S zijn de stabilisatorstangen bij de achteras.

In het interieur vinden we zeeën van leer, een nieuw TFT-dashboardscherm en hopelijk hetzelfde briljante zicht naar buiten als in de 650S. Ook het bekende Iris-infotainmentsysteem maakt z'n opwachting.

In de toekomst volgen er uiteraard meer modellen in de Sports Series van McLaren; we rekenen sowieso op een Spider-versie en wellicht een hardcore circuit-lichtgewichtje. Voor nu bijt deze 570S Coupé het spits af op de New York Auto Show, waarna hij later dit jaar op de weg verschijnt met z'n hete adem in de nek van de Porsche 911 Turbo S en de nieuwe Audi R8 V10 Plus. Dat wordt een gevecht waarbij wij vooraan willen zitten.

Reacties