De gefacelifte Lexus LS werd maandagavond live onthuld op Facebook. Waarom? Omdat daar natuurlijk alle zeventigjarige knarren uithangen die zo’n auto gaan bestellen.

Lexus is de beroerdste niet en gaf ons het weekend ervoor al een plaatje van de nieuweling (foto 1), aangezien er ook alweer een en ander was uitgelekt op het wereldwijdeweb. Het betreft de F Sport-versie, met een hoop spoilerlipjes en luchtinlaatjes. Net als op de GS zien we Lexus’ nieuwe trapeziumgrille terugkomen en kijken de koplampen je heel boos aan.

De F Sport heeft een 10 mm verlaagd sportonderstel en Brembo-remmen, maar ook de standaard LS (in het lichtgrijs op de foto’s) is al een stuk stijver dan zijn voorganger en rolt minder in de bochten, mede dankzij een nieuwe variabele ophanging en actieve stabilisatoren. Lexus trok verder alles uit de kast om ervoor te zorgen dat de LS zijn titel als een van de meest fluisterstille auto’s ter wereld prolongeert: onder andere motorgeluid en windgeruis werden verder onderdrukt, en er worden zelfs hollow chamber noise reduction-velgen toegepast om de lawaaiige luchtstromen in de wielkasten te minimaliseren.

Uiteraard barst de nieuwe LS van de technologieën om de inzittenden het leven makkelijker te maken. We noemen er een paar: een Mark Levinson-audiosysteem met 19 speakers, een Blu-ray-speler achterin, een uitgebreid botsdetectiesysteem, nightvision en rijbaanherkenning die de auto binnen de lijntjes houdt (waarbij nu ook rekening wordt gehouden met zijwind en wegverkantingen).

De auto komt er wederom in een normale en een verlengde versie, en met twee motoriseringen: de LS460 met 5,0-liter benzine-V8, en de LS600h met diezelfde motor plus elektromotor. Omwille van de CO2-belasting nemen we aan dat wederom alleen de laatste in Nederland zal worden geleverd; elke kilometer is die slechts 199 grammetjes van het boze goedje kwijt. Daarvoor vraagt ie gemiddeld 8,6 l/100 km aan brandstof, maar dan knal je ook in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u, en door tot een top van 250 km/u.

Eind dit jaar vind je de vernieuwde LS600h bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen door de reductie in CO2-uitstoot mogelijk iets lager uitvallen dan bij het huidige model, die vanaf 133.415 euro te krijgen is.

Reacties

Meer van TopGear