Tuurlijk, op de autoshow van New York is zat nieuws te vinden dat hier in Europa ook relevant is. Een nieuw knipperlichthoekschroefmontagepuntje (en schonere motoren) voor de VW Touareg bijvoorbeeld, en een aangepast luchtopeningssierstripklemmetje (en schonere motoren) voor de Mini Countryman. Maar onze aandacht wordt afgeleid door Dodge, dat de brute Charger en Challenger heeft vernieuwd en ons daarmee nog harder doet balen van ons belasting- en accijnsklimaat.

De iconische Challenger heeft subtiele uiterlijke upgrades gekregen, zoals led-ringen om de koplampen, een nieuwe grille en andere achterlichten. Het interieur wordt uit hoogwaardiger materialen opgetrokken en er verscheen een nieuw Uconnect infotainmentsysteem met twee schermen in het dashboard. Er is instelbare besturing, een Super Track Pak onderstel en een rits verse, felle kleuren. En er zijn nieuwe optiepakketten, met klinkende namen als R/T Plus Shaker, 6.4 Liter Scat Pack en 392 Hemi Scat Pack Shaker. Oh yeah.

Het motorengamma bestaat uit de bekende 3,6-liter Pentastar V6 (309 pk) voor de SXT instapmodellen, de 5,7-liter Hemi V8 (380 pk) voor de R/T en de 6,4-liter Hemi V8 (476 pk en 637 Nm) voor de voorlopige topmodellen. Een handgeschakelde zesbak is standaard, Chryslers achttraps TorqueFlite automaat optioneel. Er volgt nog een SRT-versie, die waarschijnlijk een 6.2 Hemi met supercharger zal krijgen.

Dan is er de Charger, die onderhuids weinig veranderde maar juist een geheel nieuwe look kreeg aangemeten. De grote sedan, die populair is bij politiekorpsen in de VS, werd visueel dichter bij de kleinere, op de Alfa Giulietta gebaseerde Dart gebracht, met een nieuwe lage neus en een brede grille en koplampen. Het gevolg is een gemener uiterlijk dat de pk's van de 3.6 V6 of 5.7 V8 kracht bijzet. Ook de Charger kreeg een upgrade in het interieur. In tegenstelling tot de Challenger is ie ook met vierwielaandrijving te krijgen.

Hebben we hier in Nederland iets aan deze informatie? Nee, behalve dan dat we onszelf er af en toe best aan mogen herinneren dat er ook plaatsen op de wereld zijn waar pk-liefhebbers nog niet de boeman zijn. Waar auto's nog wel een levensgrote pretfactor mogen hebben zonder genadeloos afgestraft te worden door boze overheden. De vanafprijs van een nieuwe Challenger R/T met V8? Omgerekend 22.000 euro, plus een paar procent belasting. De benzineprijs in de VS op dit moment? Gemiddeld zo'n 70 cent per liter. Dat dus.

Reacties