Al jaren roept het internet om een BMW M7 en al jaren zegt BMW: haha, gek internet toch. Kennelijk zagen ze inmiddels toch een beetje brood in het idee, want plots laat het merk deze sloopkogel met een strikje op ons los: trakteer je ogen op de BMW M760Li xDrive.

Nee, de naam M7 kreeg ie niet, want dat zou voorbijschieten aan z'n doel. Een 7-serie moet eerst en vooral verwennen; dan pas mag hij je met een fluwelen handschoen een paar ferme meppen verkopen. Een M-plus-nummer zou erop duiden dat hij eerst en vooral sportieve bedoelingen zou hebben. Zo zit het dus niet met de M760Li.

Goed, hij heeft overal scherpe gaten in z'n carrosserie, hij staat op vreselijk dikke 20 inch velgen met 19 inch M Sport-remmen erin en heeft matgrijze accentjes in plaats van chroom. Hij zit vol M-logo's en heeft zelfs een sportuitlaat met herriekleppen. Maar stap je in de M760Li, dan val je in een donzen bed van leer en rust. Voor zolang het duurt, dan. Want start je de motor – 'slechts' een geheel nieuw ontwikkelde 6,6-liter turbo-V12 met 600 pk en 800 Nm – dan word je van 0 naar 100 km/u gestuwd in 3,9 seconden en bereik je (optioneel) een begrensde topsnelheid van 305 km/u.

De M760Li staat op een instelbaar onderstel met actieve rolstabilisatie en heeft meesturende achterwielen. Hij beschikt standaard over een achttraps Steptronic Sport-automaat en xDrive-vierwielaandrijving die als vanouds de achterwielen bevoordeelt. Uiteraard kun je 'm uitrusten met alle mogelijke elektronische foefjes, zoals een file-assistent en surround-view-camera's, maar verreweg de leukste optie is het Excellence-pakket. Bestel dit, en je M760Li verandert van een brute linkerbaanbeul in een gedistingeerde limousine (foto 10 t/m 14) met chroomrandjes en discrete V12-badges. Speciaal voor wie iedereen het snot voor de ogen wil rijden zonder op te vallen.

Reacties