De automarkt zit een beetje in het slop, dus wat doen we dan? Natuurlijk: meer modellen maken waar niemand om heeft gevraagd. Je weet nooit, misschien is wel eens raak.

Dit is de BMW 3-serie GT. Ja, net als die immens succesvolle (ahem) 5-serie GT die je op elke straathoek (kuch) ziet staan, maar dan ietsje kleiner. Nadat een duister iemand de persfoto's – vermoedelijk van schrik – uit zijn handen en op het internet liet vallen, bracht BMW de auto vannacht naar buiten met de mededeling hem in Genève te zullen onthullen.

Goed, eerlijk gezegd willen we de 3 GT niet echt lelijk noemen, maar mooi is ook anders. Hij heeft wel wat weg van een opgeblazen X1 die van achter ietwat ruw is aangeduwd door een van de olifanten die de hele tijd op de auto's van onze reisgenoten in Afrika gaan zitten (zie Twitter voor details). BMW mag hem dan een actieve achterspoiler meegegeven hebben, dat maakt 'm nog geen postermodel. Motorisch zijn er vijf opties, die uiteenlopen van 143 (318d) tot 306 pk (335i).

Het idee is weer, net als destijds bij de 5 GT, dat je de ruimte en ride van een groter model krijgt, in een bescheidener jasje. En met een vreemder uiterlijk. Nou willen wij wel eens weten wie daar op zit te wachten. Als je naast een gewone 3-serie al de keuze hebt uit een 3-serie Touring, een X3 als het groter/hoger moet, of anders toch maar zo'n fijne 5-serie – en dan allemaal ook nog eens in verschillende sobere, elegante of juist sportieve uitvoeringen – wat wil je dan nog meer? En vooral: waarom?

De enige verklaring die we kunnen bedenken, is dat BMW stiekem in een weddenschapje met Audi en Mercedes verwikkeld is over wie er in de kortste tijd de meeste nieuwe carrosserievormen kan verzinnen. Waarom ze dan niet met visueel meer aantrekkelijke ideeën komen (A5 Sportback, CLS Shooting Brake), is ons een raadsel. Hoe dan ook: het lijkt erop dat ze voorlopig nog niet zijn uitgestoeid en dat we nog een hoop gekkigheid kunnen verwachten.

Reacties

Meer van TopGear