Toen Jeremy de Ariel Atom voor het eerst testte, lang geleden in het vijfde seizoen van TopGear, stonden we allemaal even raar te kijken. Nooit eerder had een auto letterlijk geprobeerd om zijn gezicht eraf te rukken. Nu is er een nieuwe Atom, die zich 3.5 noemt, en alweer een stuk sneller is. En nog vernietigender voor je wangen.

De standaard Honda iVTEC-viercilinder van 2,0 liter gooit er nog steeds 248 pk uit, maar de supercharged-versie is opgeklommen tot 314 pk – tien meer dan voorheen – door veranderingen aan het inlaattraject, motormanagement en brandstofsysteem. Daarbij is er meer vermogen in het midden van het toerengebied beschikbaar, zegt Ariel. Dit alles is in de supercharged Atom goed voor een 0-tot-100-tijd van 2,7 seconden, een 0-tot-160-tijd van 6,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

Meer goed nieuws voor gezichtsmasochisten: het chassis van de nieuwe Atom profiteert van aanpassingen die zijn afgekeken van de V8 en Mugen limited editions. Daarbij is het geheel ook nog eens stijver geworden, zijn de motorsteunen herzien en de schokdempers vernieuwd voor betere tractie en een verfijndere balans, zowel op het circuit als op de weg. Alles is relatief, natuurlijk.

De koplampen zijn nieuw, net als de knipper- en achterlichten met led’jes, de motorkap en het lcd-scherm voor de neus van de bestuurder – nu met schakellampjes. Je kunt kiezen voor een data logger die g-krachten en rondetijden voor je bijhoudt, hoewel we niet aanbevelen dat je beide probeert te verbeteren en daarbij naar het scherm staart om te kijken of het je lukt…

In Groot-Brittannië kun je een Atom bestellen van 37.000 euro. Bij invoer naar Nederland zul je daar nog wel een en ander aan belastingen bij op moeten tellen. Of je zet ‘m gewoon niet op kenteken en gebruikt ‘m als waanzinnig circuitspeeltje.

Reacties

Meer van TopGear