Wat we al vreesden is inderdaad gebeurd: Fiat is zo lui geweest om de gehele nieuwe Lancia line-up letterlijk van Chrysler over te nemen. Geen compleet redesign, zelfs geen subtiele wijzigingen. Niks hoor, gewoon wat logo’s verwisselen en hup, aan de espresso.

Neem maar van ons aan: hier trapt niemand in. Geen Italo-liefhebbers, die de plompe Amerikaanse lijnen verafschuwen, en geen Amerika-freaks, die liever gewoon een echte Chrysler grijs importeren. Of een ander merk kopen om verwarring te voorkomen.

Ook als we naar het verleden kijken, is het moeilijk te begrijpen waarom Fiat het merk Chrysler in Europa de nek heeft omgedraaid. Goed, sinds de crisis lagen de verkopen op hun gat, maar voor die tijd waren de 300C en de Voyager redelijk succesvol. Je kon ze zelfs een eigen gezicht en imago toedichten. Buiten Italië heeft echter al jaren niemand naar een Lancia omgekeken, laat staan naar grote modellen als de Thesis of Phedra. Dit is dus hoe Fiat dat even gaat veranderen: met opgewarmde hamburgers in pizzadozen. Right.

Al dit spul staat later dit jaar bij de dealer, dus bereid je maar vast voor. Eén lichtpuntje: er is ook een nieuwe Ypsilon, en dat is geen Chrysler. Maar dat is vast een kwestie van tijd.

Update: Het is nog erger dan het lijkt. De Amerikaanse site CarScoop ontdekte dat deze persfoto’s eigenlijk gephotoshopte Chrysler-plaatjes zijn. Je zou je haast afvragen of Lancia zichzelf wel serieus neemt.

Thema

Op foto 1 zie je de nieuwe Lancia Thema. Doet hij jou ook zo erg aan de oude denken? Of is ie juist bonkig en stoer in plaats van elegant? Precies. En denk maar niet dat deze nieuwe Chryscia met hitsige turbomotortjes komt: de 3.6 Pentastar V6 maakt zijn opwachting, en waarschijnlijk ook de 5,7-liter Hemi V8. Een diesel, zoals in de Fiat Freemont, ligt wel in de lijn der verwachting.

Grand Voyager

Dat de typenaam Phedra niemand aanspreekt, hadden ze bij Fiat nog net wel door. Daarom heet de ‘nieuwe’ Lancia-MPV gewoon Grand Voyager. Ze noemen het een ‘Amerikaans fenomeen gekoppeld aan Italiaanse stijl’. Hou ons vast, we komen niet meer bij. Ook hierin vinden we de 283 pk sterke 3.6 V6 waar geen Europeaan op zit te wachten.

Flavia Concept

Ha, met de Chrysler 200 sedan en cabrio, auto’s die nu al bekend staan om hun felle, Italiaanse rijeigenschappen (proest), neemt Lancia nog even geen risico. Deze introduceren ze als conceptcar; even voorzichtig je teen in de ijskoude poel van kritiek steken en kijken of er misschien nog wat te redden valt voor je ‘m daadwerkelijk in productie neemt. Goed bedacht, en waarschijnlijk hard nodig.

Delta

Een faceliftje. Niks op aan te merken. Was al mooi, is nog steeds mooi. En gelukkig echt Italiaans.

Ypsilon

Kijk, dit is dan wel weer prima: een nieuw, klein stadsautootje zoals ze die in Italië het best kunnen bouwen. Met vijf deuren en schone motoren, zoals de 900cc TwinAir met 85 pk en de 1.3 MultiJet II met 95 pk. Ook komt er een versie met lpg-installatie, waardoor autorijden letterlijk niet meer kost dan een pak koekjes. Dit alles wordt uiteraard weer verpakt in een stijlvol exterieur en een prachtig interieur. Lancia, híér moet je je dus mee bezighouden, want dit kun je als geen ander. En die Stratos natuurlijk.

Reacties