Eindelijk, ein-de-lijk krijgen we de belangrijkste nieuwe Alfa Romeo in jaren te zien, de auto die aan de voet staat van de broodnodige revival van het merk. Dit, gewaardeerde autoliefhebbers, is de Giulia Quadrifoglio, dé modelnaam die je de komende tijd op internet het vaakst fout gespeld zult zien worden.

Alfa Romeo geeft tot nu toe slechts beknopte informatie vrij, dus erg veel weten we nog niet over de auto die de BMW 3-serie naar de kroon moet gaan steken. En wat we wel weten, heeft betrekking op het absolute topmodel dat zich Quadrifoglio (‘klavertje vier’) mag noemen. Gelukkig is dat ook de versie waarin we het meest geïnteresseerd zijn.

Je zag het al boven dit bericht staan: we hebben het hier over 510 pk, een vermogen dat op conto komt van een 2,9-liter V6 die tijdens zijn bouwproces even door Ferrari-ingenieurs is vastgehouden. Hij heeft cilinderuitschakeling om het verbruik en de uitstoot te drukken, en twee turbo’s om voor een ander belangrijk cijfer te zorgen: deze nieuwe familiesedan van Alfa gaat van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. Raap je kaak eens op.

Ook belangrijk: de Giulia heeft achterwielaandrijving, al vermoedde je dat wellicht al bij het zien van bovenstaande cijfers, met een lekkere schep torque-vectoring erbovenop. Hij komt er ook met vierwielaandrijving voor hen die vaker om grip verlegen zitten, maar alleen in combinatie met ‘mindere’ motoren. Er is een compleet nieuw onderstel van aluminium geconstrueerd met een ingewikkelde voorwielophanging, exclusief is voor Alfa Romeo, die mee moet helpen om van de Giulia de ‘scherpste en meest direct sturende auto in z’n klasse’ te maken.

Er werd veel koolstofvezel gebruikt voor de Quadrifoglio, zowel voor de carrosserie (dak, motorkap) als voor bijvoorbeeld de aandrijfas. Deuren en spatschermen zijn van aluminium, de remmen zijn koolstof-keramisch. Het gewicht van de Giulia Quadrifoglio is zo’n 1.500 kilo, netjes 50/50 verdeeld over beide assen. De wielbasis is lang en de overhang aan de voor- en achterzijde kort, wat niet alleen moet bijdragen aan een goede balans maar ook een van z’n belangrijkste eigenschappen ten goede moet komen: z’n uiterlijk, dat agressief en sierlijk tegelijk is en naar het schijnt op snelheid voor actieve downforce zorgt.

Hoeveel van deze hoogstaande techniek en visuele pracht we op meer bescheiden versies gaan terugzien, is nog even afwachten. Er komen in ieder geval Giulia’s met 1,4- en 1,8-liter benzine-turbomotoren, plus een rits viercilinder- en V6-diesels.

In het interieur zien we een relatief simpel vormgegeven dashboard met een elegante lijn, een startknop op het stuur en een grote ronde versie van Alfa’s DNA-knop op de middenconsole. Met een extra stand: Race. Daarnaast vinden we een kloeke infotainment-controller. Verder zijn er verrassend weinig knopjes. Dat schijnt te zijn omdat de Giulia het zonder alle actieve elektronische assistentjes gaat doen waarmee we de laatste jaren in andere modellen doodgegooid worden (al vragen we ons wel af waar dat plaatje rechtsonder in de grille dan voor zou dienen).

Alfa onthulde de Giulia Quadrifoglio deze woensdagavond op een stevig dichtgetimmerd evenement in Milaan en was zoals gezegd niet scheutig met informatie. Of met foto’s. Zodra we meer over Alfa’s nieuwste te weten komen, lees je het hier!

Tot die tijd zouden we zeggen: kijk en luister naar onderstaand videoclipje…

 


Reacties