Een ‘gewone’ Abarth 500 is al lachen geblazen, maar het kan altijd leuker, vonden de Italianen. Daarom gooien ze op de autoshow van Bologna een drietal heethoofdjes de wereld in in de vorm van de 595 Turismo, de 595 Competizione en de 695 Assetto Corse.

Ooit in het verre verleden introduceerde Karl Abarth al eens een snelle kleine Fiat onder de noemer 595, en die aanduiding is bij dezen terug. De 595 krijgt 160 pk en 230 Nm mee en wordt aangeboden in twee versies. De Turismo (foto’s 1 en 2) richt zich op modebewuste mensen (die moet je wel kunnen vinden in Italië) die van sportiviteit houden, ‘maar niet te extreem’. Juist. Het autootje is er in een two-tone kleurstelling en wordt geschakeld met flippers achter het stuur.

Anders is er ook nog de Competizione (foto’s 3 en 4), die een stuk donkerder en bozer moet lijken en bovendien de beschikking krijgt over een handgeschakelde vijfbak. Beide knallen van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden en bereiken een topsnelheid van 211 km/u. Toch lusten ze niet meer dan 6,5 l/100 km.

Voor de echte pretliefhebber met raceaspiraties is er de 695 Assetto Corse (foto’s 5 en 6). Abarth noemt het een ‘kleine supersportauto’, en dat klinkt met 205 pk nog best aannemelijk ook. De 695 is compleet circuitklaar gemaakt, met een rolkooi, plastic zijruiten, 17-inch racevelgen en een Sadev sequentiële versnellingsbak. Hij is nog eens 30 kilo lichter dan zijn voorganger, de ook al niet zwaarlijvige 500 Assetto Corse.

Omdat ze toch bezig waren, heeft Abarth ook meteen maar een snelle Punto op de Bolognese show neergezet. De erg donkerzwarte Punto Scorpione (foto’s 7 en 8) is een limited edition van de Abarth Punto Evo en wordt in een oplage van 99 exemplaren gemaakt. Het onderstel en de remmen werden aangepast, en uiteraard werd het interieur opgeleukt met een hoop zwart leer en rood/gele stiksels. Met 180 pk en 270 Nm uit z’n 1.4 MultiAir-motor sprint de Scorpione van 0 naar 100 in 7,5 seconden en gaat ie door tot een top van 216 km/u. Lekker spul allemaal.

Reacties

Meer van TopGear