Hoeveel power past er in een bommetje? Een Fiat 500, eigenlijk een Abarth 500 om precies te zijn. Al eerder werd de wereld verblijd met de 695 Tributo Ferrari, uiteraard in rood gespoten. Jammer: het was een beperkte serie, dus viste wellicht een grotere kopersgroep achter het net.
 
Geen nood, want als de klant vraagt, draait Fiat, uuuuh, Abarth, bedoelen we natuurlijk. Op de IAA staat de 500 695 Competizione. En wie dacht dat bij de Tributo Ferrari het onderste al uit de kan was gehaald, die krijgt ongelijk.
 
Uiteraard levert de 1,4 liter turbo een vermogen van 180 pk. Daarnaast is het mes in het gewicht gezet door onder meer de achterbank in de fabriek te laten en lichtgewicht Sabelt racekuipen te monteren. Scheelt zomaar een belangrijk aantal kilo’s.
 
Ook de omstander wordt extra vermaak gegund met de xenon koplampen en precies dezelfde 17 inch lichtmetalen jongens als van de Tributo Ferrari. Daarvan waren er blijkbaar nog een aantal over. De aangepaste uitlaat komt ten goede aan geluid en prestaties, terwijl de remmen en het onderstel ook op niveau zijn.

Reacties

Meer van TopGear