Kan de LaFerrari de Porsche 918 verslaan? Wanneer komt TopGear terug op tv? Laten we het eens hebben over de vragen die ons in dit nieuwe jaar allemaal bezighouden.

Het wordt een mooi jaar in de autowereld. De LaFerrari komt eraan, de Formule 1 heeft interessante nieuwe regels ingevoerd, Porsche komt terug op Le Mans… Maar 2014 brengt ook een hoop vragen met zich mee. En dan hebben we het niet eens over onze steeds inhaligere belastingdienst, maar vooral over het veranderende politieke landschap, de stabiliteit van de westerse economie, en of we nog een jaar onze interesse kunnen bewaren voor tv-programma's met (soort van) zingende mensen.

Maar 2014 brengt ons vooral vragen over auto's. Klik op de nummertjes hieronder voor de tien belangrijkste kwesties van de komende twaalf maanden. Of weet jij een betere vraag?


Kan de LaFerrari echt beter zijn dan de Porsche 918 en McLaren P1?

We hebben inmiddels twee van de drie hyperhybrides gereden in wat we nu al de automobiele superstrijd van het decennium kunnen noemen, en we kunnen je melden dat de Porsche 918 en McLaren P1 absoluut waanzinnig zijn, zij het op heel verschillende manieren.

De opvolger van de Ferrari Enzo heeft een hoop ammunitie aan boord: 963 pk maar liefst, dankzij een 800 pk sterke V12 en een joekel van een elektromotor. Hij doet 0 tot 100 in minder dan drie seconden en 0 tot 200 in minder dan zeven seconden. Verder weten we dat ie er, nou ja, zo uitziet. Dus kan ie beter zijn? Als je het ons vraagt, is dat heel goed mogelijk…


Is dit het jaar van de draak?

China mag dan een globale speler zijn, in de autowereld beginnen we hun invloed nu pas een beetje te merken. Behalve de Landwind CV9 koop je in Nederland momenteel geen auto van Chinese afkomst, hoewel ze natuurlijk wel iets te maken hebben met Volvo, en bij onze Britse buren hebben ze een paar rare MG's en iets dat de Great Wall Steed heet. Dat is het wel.

Echter, de veelbelovende Qoros 3 is onderweg, compleet met vijf EuroNCAP-sterren, om Volkswagen, Ford en nog een paar andere merken het vuur aan de schenen te leggen. Denk je dat dat onzin is? Onthoud dan dat het niet bijzonder lang geleden is dat we net zo lacherig deden over de Koreanen.


Blijft de Formule 1 een saaie bende?

Het 2013-seizoen van de F1, zeker de tweede helft ervan, was een groot gaapfestijn. Sebastian 'Multi 21' Vettel ging eeuwig aan kop en de rest van het veld reed achteruit. Maar het FIA-boekje met regels is behoorlijk gewijzigd voor 2014, waarbij onder andere de atmosferische V8-motoren het veld hebben moeten ruimen voor efficiënte 1,6-liter turbo-V6'jes.

Kunnen Vettel en de zijnen oppermachtig blijven met dit nieuwe materieel? Zal Raikkonen Ferrari terug naar voren weten te brengen? Kan McLaren zich herstellen van het slechtste seizoen dat ze ooit meemaakten? Of zal het spel al gespeeld zijn, lang voor de eindrace in Abu Dhabi waarin dubbele punten worden vergeven? Laten we vooral hopen dat het leuk wordt om erachter te komen.


Hoe goed worden de BMW M3 en M4?

De nieuwe super-BMW'tjes komen er over een paar maanden aan, en het grote nieuws is dat deze voorvechters van atmosferische kracht inmiddels zijn gezwicht voor de turbo's.

We hebben het om precies te zijn over een 3,0-liter twinturbo zes-in-lijn met 431 pk en 550 Nm, waarmee de M3 en M4 in iets meer dan vier seconden van 0 naar 100 km/u weten te komen. Onze verwachtingen zijn hoog: de standaard 3- en 4-serie zijn heerlijke auto's, en als iemand een goede performance-motor met turbo in elkaar kan schroeven, zijn het de bobo's van BMW wel. Zouden de M3 en M4 misschien zelfs de briljante 1M Coupé klop kunnen geven…?


Kan Porsche Audi dwarszitten tijdens Le Mans?

Dit wordt een episch jaar in 's werelds meest bekende endurance-race. Porsche – ondanks hun lange afwezigheid nog altijd de meest succesvolle fabrikant in de geschiedenis van Le Mans, met zestien overwinningen tussen 1970 en 1998 – is terug met de hybride 919, bestuurd door een niet-hybride Mark Webber.

Maar ze zullen zich langs de eveneens nieuwe Audi R18 moeten wurmen, en langs Toyota's LMP1 hybride. Het is interessant dat deze drie grote jongens ieder een andere weg bewandelen in hun streven naar de overwinning: Porsche heeft een 2,0-liter turbo-benzinemotor plus een elektromotor, Audi heeft een V6 dieselhybride, terwijl Toyota waarschijnlijk een verder ontwikkelde versie van hun V8 benzinehybride zal gebruiken. Op wie zet jij je geld?


Kan de nieuwe Mercedes GT het de Porsche 911 moeilijk maken?

Mercedes heeft al na vier jaar de stekker uit de SLS AMG getrokken, om de aandacht vanaf nu toe te spitsen op de nieuwe compacte 911-rivaal die de codenaam C190 draagt en waarschijnlijk simpelweg 'GT' gaat heten. Op papier belooft het veel goeds: de motor voorin de GT zal waarschijnlijk een nieuwe 4,0-liter twinturbo V8 zijn met iets in de richting van 500 pk en uiteraard achterwielaandrijving.

Klinkt goed – ook letterlijk, denken we – maar met een prijs die ruimschoots in de zes cijfers terechtkomt, zal de concurrentie hevig zijn: de 911 GT3 en Turbo, de Audi R8, de nieuwe Jaguar F-type Coupé en BMW's vooruitstrevende i8 zullen allemaal in het vaarwater van de GT terechtkomen. Dat wordt oorlog.


Krijgt GM zichzelf onder controle?

Het zijn een paar vreemde maanden geweest voor 's werelds grootste/één-na-grootste-afhankelijk-van-hoe-je-het-berekent autobouwer. GM heeft Holden de nek omgedraaid in Australië, Chevrolet weggehaald uit Europa, z'n belang in Peugeot verkocht en een nieuwe CEO aangesteld.

Kan deze Mary Barra de Generaal zo ver krijgen om meer topproducten à la de nieuwe Corvette de wereld in te helpen? Of gaat de soap nog even verder?


Zal de Porsche Macan een echte Porsche zijn?

Porsche gaat als een speer. De Cayman kan eigenlijk niet beter, de 911 GT3 is onvergetelijk en de 918 Spyder bepalend voor een heel nieuw segment. Het hele gamma van Porsche is zelfs zo goed dat we het merk bekroonden tot onze Fabrikant van het Jaar 2013.

Dit betekent dat de nieuwe Macan, Porsches eerste stap in de wereld van de compacte SUV's, op een behoorlijk interessant moment ter wereld komt. En dat ie, zelfs als ie rijdt als een ouwe Opel Frontera, als warme, in leer verpakte broodjes zal verkopen.

Maar als Porsche het voor elkaar krijgt om een kleine SUV te bouwen die rijdt als een echte sportauto, en niet als een Audi Q3 – waarmee ie aardig wat onderdelen deelt – in een sjiek pakkie, dan weten we vanaf dat moment zeker dat ze in Stuttgart een of ander magisch turbo-elixer drinken.


Hoe dwars zal de F-type R Coupé gaan?

De huidige top van de F-type-reeks, de V8 S Convertible met z'n 495 pk sterke 5,0-liter achtcilinder, is een van de meest beweeglijke en glijdgrage auto's die we in jaren hebben gereden. Een auto waarnaast zelfs een Mercedes E 63 AMG er onderstuurd en veilig uitziet.

Maar nu komt de F-type Coupé eraan, en hij is niet alleen nóg mooier dan de cabrio, maar nog krachtiger ook. De V8 R Coupé heeft 550 pk, doet 0 tot 100 in precies vier seconden en bereikt een top van 300 km/u. Dwars, mogelijk.

Zal al die power in bedwang te houden zijn? Of zal de eerste lenterijp van 2014 gepaard gaan met F-type V8 R's die achterstevoren uit greppels steken?


Wanneer komt TopGear terug op tv?

Ha, die vraag hebben we de laatste tijd erg vaak gekregen. En het antwoord is… binnenkort. Heel binnenkort. Het is een kwestie van weken, niet maanden.

Over niet al te lange tijd hebben we alle details voor je, maar weet voor nu alvast: seizoen 21 wordt een knaller. En dat mag ook wel, in dit historische autojaar dat ons te wachten staat…

Reacties

Meer van TopGear